JellyPages.com

Language

Dalam setiap family, mesti ada panggilan masing2 kan? Contohnya, Abah, Ibu, Abg, Kakak and whatsoever kan. Kalau kita nak cakap pape dengan family, mesti kita guna panggilan yang kedengaran menghormati orang yang kita tgh cakap tu. But sometimes mesti ada terlepas punya perkataan aku kau seperti :

1) 'Eh kau ni, aku pang kang'

2) 'Hotak kau, bagi balik barang aku'

3) 'Hamboi kau ni, jangan nak kurang hajiaaqq sangat'

4) 'Kau tu anak dara'

5) 'Hamboi penat penat aku masak, suka hati kau je habiskan'

Ha, di atas adalah contoh2 ayat yang aku biasa dengar dalam family saya. Tapi yang kedengaran sangat kurang ajar tu mesti lah dialoq yang dihasilkan oleh kakak saya.
(Aku pun lebih kurang je)

Tapi ada 2 orang dalam family saya yang tak pernah guna perkataan aku kau dan hal itu membuatkan saya sangat respect mereka.
Mereka adalah :

Ibu saya, Ruzana.

I've done so many bad things in my life and make 'em worried. But, Ibu tak pernah guna perkataan aku kau, and I respect that!

1 more person is,

abang saya, Mohd Shafiee.

Sebrutal mane pun dia, segarang mane pun dia, semarah mane pun dia, dia tak pernah guna perkataan aku kau dalam family ni. And saya rasa sangat hormat di situ kerana saya sendiri apabila marah, saya akan menggunakan perkataan itu dengan anak2 buah saya.

Bila marah kenn, saya rasa takde siapa boleh handle anger dengan sebaiknya, even a philosopher, dan apatah lagi saya kan? So, nobody's perfect, and I'm hoping that I can manage my anger as best as I could :)